Friday, March 6, 2009

Bola Sepak...

semua sedia maklum yang mutu bola sepak di negara kita sememangnya dalam keadaan tenat lagi parah..aku yang baru berumur 23 tahun pun dah boring dgn persembhn bola sepak negara malaysia...kenapa la dorng main mcm tak der semangat kesukanan...sebab aku pernah tgk game thailand lwn gan iran..thailand pyer pattern play tak menampakkan yang dorng nie underdog dlm game tu..knper team negara aku tak leh buat benda yang sama???adakah mereka tak dapat pendedahan??atau kurang pengalaman beraksi di pentas hebat???atau liga malaysia itu sendiri kurang berkesan??

aku sebgai seorang peminat bola sepak malaysia berasa sedih setiap kali malaysia tewas lagi2 dlm game AFC gn golkeaper buat lawak depan gawang(lawak menangkap rama2)..aku pernah membincangkan benda nie gan kawan2..berbincang nie maksud nyer mcm berborak la bkn macm meeting...bagi aku masalah dalam bola sepak ini adalah terlalu besar..dia bkn nyer kesalahan satu pihak...bagi aku selayakner pemain yang harus disalahkan sbb mmg tugas mereka sebagai pemain bola dan belajar mengatasi semua masalah yang mereka hadapi..knpa aku ckp mcm nie??iraq yang negara baru lepas perang pun boleh main lagi bagus dari kita.knp??sbb pemain dia bermain dgn semangat..penuh desire utk menang...jgn mennyatakan salah orang..sedangkan orang melihat salah kita...FAM pun satu gak..naper la mcm kurang berfikir dalam hal nie..bagi aku mereka seharusnya menjaga mutu permainan dalam liga super..antara langkah yang boleh mereka adalah menjadikan liga ini adalah liga yang terbaik di asia tengara..antara langkah yang dorng harus amik adalah memberi peluang kepada pemain import dan jurulatih luar..bkn kat sini maksudnya jurulatih dan pemain tempatan tak bagus,tapi kita mesti belajar dari luar sebgai contoh teknik bertahan,menyerang dan lain2..

lagi satu adkh korng perasan yang pemain malaysia tak der pun yang main di liga negara jiran..knp jadi mcm nie??adkh mslah bahasa atau makanan??pemain bola sepak harus menimba pengalaman dari negara jiran bagi menambah cara atau pengetahuan dalam padang..jgn takut untuk berhjrah demi kebaikan diri anda...jgn igt PAHANG jer boleh bayar sampai gaji belas ribu..sbb klau ko bagus,dan mmg bagus,msti negara luar dah panggil..atau kau hanya hero kampung dan hanya orang kampung jer yang akan panggil ko main..fikir2 kan lah...aku bkn nk menyalahkan sesiapa.tapi siapa yang terasa gan aku pnyer tulisan nie,aku mintak maaf la..sbb aku hanya menjalankan tugas sebagai seorang peminat bola sepak malaysia..

MAJULAH BOLA SEPAK UNTUK DIRI ANDA SENDIRI

No comments:

Post a Comment